Policies for Teaching and Learning
- IQAC has undertaken following significant activities to continuously review the teaching learning process and to achieve higher benchmarks of quality. College has elaborate and extensive mechanisms put in place for the ongoing review of the teaching-learning process.
- Academic calendar and action plan.
- Feedback from parents and alumni students.
- Conducting formative and summative assessment as per the schedule.
- Appraising of the performance of teachers by collecting assessment report from students, course-wise examination results, result analysis and result summary.
- Teaching plan, Teacher’s diary and attendance record of the students.
- Adoption of innovative teaching methods and ICT tools.
- Monitoring the teaching-learning process by HODs regularly.
Outcome
- Smooth functioning of the college at academic and administrative level.
- Social recognition to the faculty for excellent performance in teaching, research and extension activities.
- Student progression and placement.
- Enhanced research and social capital.
- Quality enhancement.
- Harmonious interpersonal relationships.
- Excellent performance of the students various fields like academic, sports, cultural etc. activities.
अध्यापन आणि शिकण्याच्या तपशीलांसाठी धोरणे :
- अध्यापन-शिक्षण प्रक्रियेच्या चालू पुनरावलोकनासाठी महाविद्यालयात विस्तृत आणि विस्तृत यंत्रणा आहे. IQAC ने अध्यापन शिकण्याच्या प्रक्रियेचा सतत आढावा घेण्यासाठी आणि गुणवत्तेचे उच्च बेंचमार्क साध्य करण्यासाठी खालील महत्त्वपूर्ण उपक्रम हाती घेतले आहेत.
- शैक्षणिक दिनदर्शिका आणि कृती योजना.
- नाविन्यपूर्ण शिक्षण पद्धती आणि ICT साधनांचा अवलंब.
- HODs द्वारे अध्यापन-अध्ययन प्रक्रियेचे नियमितपणे निरीक्षण करणे.
- वेळापत्रकानुसार फॉर्मेटिव्ह आणि समेटिव्ह असेसमेंट आयोजित करणे.
- विद्यार्थ्यांकडून मूल्यमापन अहवाल, अभ्यासक्रमनिहाय परीक्षा निकाल, निकालाचे विश्लेषण आणि निकालाचा सारांश गोळा करून शिक्षकांच्या कामगिरीचे मूल्यमापन.
- पालक आणि माजी विद्यार्थ्यांकडून अभिप्राय.
परिणाम
- शैक्षणिक आणि प्रशासकीय स्तरावर महाविद्यालयाचे सुरळीत कामकाज.
- गुणवत्ता वाढ.
- विद्यार्थ्यांची प्रगती आणि नियुक्ती.
- सुसंवादी परस्पर संबंध.
- वर्धित संशोधन आणि सामाजिक भांडवल.
- शैक्षणिक, क्रीडा, सांस्कृतिक इत्यादी उपक्रमांसारख्या विविध क्षेत्रात विद्यार्थ्यांची उत्कृष्ट कामगिरी.
- अध्यापन योजना, शिक्षकांची डायरी आणि विद्यार्थ्यांची उपस्थिती नोंद.
- अध्यापन, संशोधन आणि विस्तार क्रियाकलापांमध्ये उत्कृष्ट कामगिरीसाठी शिक्षकांना सामाजिक मान्यता.